Rammeverk for kvalitetssikring av digitaliseringsprosjekter i høyere utdanning og forskning
BP2 – Avdekke om valg av konsept er det rette.
BP3 – Avdekke om prosjektet vil være tilfredsstillende organisert og har rett kostnadsestimat og hensiktsmessig gevinstrealiseringsplan.
Kategorisering
Gruppe A |
|
Gruppe B |
|
Gruppe C |
|
Kvalitetssikringen skal gjøres uavhengig av prosjektorganisasjonen, og for A-prosjekter også uavhengig av Sikt og Digitaliseringsstyret. Dette erstatter ikke annen kvalitetssikring (f.eks. prosjektintern kvalitetssikring) i gjennomføringen av prosjektene.
Prosjekteier må i oppstartsfasen vurdere behovet for kvalitetssikring ut i fra prosjektets kompleksitet. Kompleksitet og forretningsmessig påvirkning legger grunnlaget for kompleksiteten i kvalitetssikringen:
- Kompleksitet og forretningsmessig påvirkning drives av grad av ny teknologibruk og grenseflater mot andre prosjekter.
- En god kvalitetssikringsprosess krever et godt og tett samarbeid mellom ekstern kvalitetssikrer og de som har utarbeidet underlaget.
- Kvalitetssikringen skal gjøres uavhengig av prosjektorganisasjonen, og uavhengig av Sikt og Digitaliseringsstyret for A-prosjekter.
Nødvendig dokumentasjon
Alle nødvendige dokumenter for å belyse prosjektet skal være på plass når kvalitetssikring starter. Dette inkluderer alle beslutningsunderlag og analyser som er benyttet til å utforme dokumentasjonen.
BP1 |
|
BP2 |
|
BP3 |
|
I smidige utviklingsprosjekter vil det være nødvendig å detaljere ut utviklingsmetodikk, beslutningsmyndighet, strategi og prosess for test og akseptanse, samt arkitekturdokument.
Rammeverket kan leses her.